måndag 17 februari 2014

Historiska händelser nu och då 17 Februari

1867 – Det första fartyg, som passerar genom Suezkanalen, påbörjar genomfarten genom kanalen, vilken tar två dagar. Kanalen började byggas 1859, men invigs först två och ett halvt år senare, i november 1869.


Suezkanalen, på arabiska Qanā al-Suways, är en större kanal mellan Medelhavet och Röda havet som gör det möjligt för fartyg att färdas mellan Europa och Asien utan att behöva åka runt Afrika.


Idén att på nytt bygga en kanal framfördes först av den franske diplomaten Ferdinand de Lesseps som var stationerad i Egypten. Han erhöll en koncession från den egyptiske vicekungen Said Pascha för ett kanalbygge i november 1854, och ett par år senare bildades ett speciellt bolag lett av Lesseps, Compagnie Universelle du canal Maritime de Suez (Allmänna kompaniet/bolaget för Suez sjöfartskanal), för att driva projektet.


De tekniska planerna togs fram av österrikiske ingenjören Alois Negrelli och bygget påbörjades i april 1859 och pågick i cirka 10 år.


Första skeppet färdades genom kanalen 17 februari 1867, en resa som tog cirka två dagar, men den officiella invigningen av kanalen hölls 16 till 17 november 1869 under ledning av franska kejsarinnan Eugénie. Det sägs ofta helt felaktigt att vid invigningsceremonin uppfördes för första gången operan Aida som den italienske kompositören Giuseppe Verdi hade komponerat speciellt för detta tillfälle. Premiären av Aida ägde rum vid invigningen av det nya operahuset i Kairo, den 24 december 1871.


Byggandet av kanalen krävde insatser av 1,5 miljoner människor och 120 000 till 125 000 arbetare beräknas ha dött under arbetets gång, en stor del av kolera. Kostnaderna för projektet tros ha varit cirka 19 miljoner pund Sterling, varav cirka 13 miljoner införskaffades genom att sälja aktier i kanalbolaget.


Detta bolag, som ägdes gemensamt av Frankrike och Egypten, skulle enligt koncessionen sköta driften av kanalen och erhålla inkomsterna från detta men till slut överlämna den till Egypten år 1968.


Kanalen fick omedelbart en dramatisk effekt på världshandeln, och påskyndade den europeiska koloniseringen av speciellt östra Afrika.


Britterna började 1875 att köpa överblivna osålda aktier i kanalbolaget för sammanlagt 3,5 miljoner pund sterling, och då Egyptens Ismail Pascha behövde pengar för att betala skulder köpte de också Egyptens del i kanalbolaget. De kom därvid att äga cirka 44 % av aktierna. För att försvara sina intressen tog brittiska trupper kontrollen över området 1882, och de behöll den fram till 1952.







1972 – Exemplar nummer 15 007 034 av den klassiska bilen ”Folkvagnsbubblan” produceras och därmed slår den T-Fordens rekord i flest antal producerade exemplar av en bil. När tillverkningen slutligen läggs ner 2003 har 21 529 464 exemplar producerats.


Volkswagen Typ 1 är en klassisk bilmodell från tyska Volkswagen. Den första teckningen av modell SK 803 är daterad till den 28 april 1934. På svenska kallades den ofta "folkan", "bubblan" eller "baggen", på tyska "Käfer" och på engelska "Beetle". Den byggdes av Volkswagenwerk i Tyskland.


Den har sitt ursprung i ett uppdrag, som den österrikiske bilkonstruktören Prof. Ferdinand Porsche fick av Adolf Hitler. Bilen skulle vara en folkbil, som varje tysk familj skulle ha råd att skaffa sig. Avsikten var att bilen inte skulle få kosta mer än 990 riksmark. Den fick också beteckningen KdF-Wagen (Kraft durch FreudeStyrka genom glädje) och detta åtföljdes av ett sparprogram, som drygt 340 000 tyska sparare deltog i, dock utan att få det som utlovades.


Den 18 oktober 1961 avslutades en rättsprocess där det bestämdes, att baserat på det sparade beloppet fick spararen upp till maximalt 600 DM rabatt vid köp av en ny bil eller 100 DM kontant.


Bilen hämtade en hel del av sitt utseende och sin motor med mera från den tjeckoslovakiska bilen Tatra 97. Tatraverken stämde den tyska tillverkaren, men den tyska invasionen av Tjeckoslovakien kom emellan och stämningen fullföljdes inte förrän efter kriget då den återupptogs 1961 och Volkswagen betalade Tatra 3 000 000 D-mark.


En ny bilfabrik för tillverkning av VW:n byggdes i den nya staden KdF-stadt (idag Wolfsburg) och Adolf Hitler själv lade den första stenen 1938. Vid andra världskrigets utbrott 1939 hade endast ett mindre antal bilar färdigställts och produktionen lades om för krigets behov. Åren 1935-1937 tillverkades 35 st. bilar och åren 1938-1940 tillverkades det 54 st stycken bilar. Vid fabriken tillverkades ca 52 000 så kallade Kübelwagen – en tysk motsvarighet till den amerikanska jeepen och ca 14 000 Schwimmwagen, som var en amfibieversion.


Vid krigets slut fortsatte produktionen av personvagnen i samma ort eftersom det redan bodde 17 000 personer där, men staden fick ett nytt namn: Wolfsburg. Efter 10 år hade en miljon exemplar av bilmodellen byggts och den hade exporterats till ett stort antal länder.


1955 startade tillverkningen av en sportigare variant formgiven av den italienska firman Ghia och tillverkningen av karossen förlades hos en karosstillverkare i Osnabrück vid namn Karmann, vilket gav modellnamnet Volkswagen Karmann Ghia. Det fanns två typer, Typ 1 baserad på bubblan och Typ 3 baserad på den större 1500:an. Den tillverkades i 445 000 exemplar, men var bara till utseendet en sportbil, eftersom den hade samma svaga motor som originalversionen.


Den sista vagnen som tillverkades i Europa rullade av bandet i Emden i januari 1978. Tillverkningen fortsatte emellertid i Brasilien och Mexiko, och den sista sändningen till Europa avgick från Mexiko 1993. Produktionen upphörde 2003.


30 juli 2003 rullade den absolut sista Käfern av bandet i Puebla ca 70 km söder om Mexico City, Mexiko och den hade tillverkningsnummer 21 529 464 och transporterades till Wolfsburg för placering i företagsmuséet. 65 år hade då gått sedan den första vagnen presenterades i Tyskland och 58 år sedan tillverkningen på allvar började i Wolfsburg efter kriget.





Vi firar födelsedag:
1963Michael Jordan, amerikansk basketspelare






1973Shirley Clamp, svensk sångare






1976Alex Schulman, svensk skribent, bloggare samt radio- och tv-personlighet






1981Paris Hilton, amerikansk arvtagare, skådespelare, sångare och fotomodell






1988Natascha Kampusch, österrikisk mediepersonlighet, känd för att ha varit kidnappad i åtta år





Vi lämnade er:
1673Jean-Baptiste Poquelin, 51, fransk teaterman och komedipjäsförfattare med pseudonymen Molière (född 1622)


Molière, porträtterad av Charles-Antoine Coypel (1694-1752)



1992Leif Widengren, 53, svensk polisassistent (mördad i Sveriges enda ouppklarade polismord) (född 1938)









Allt för nu



Vi är överallt

Inga kommentarer: