lördag 18 januari 2014

Historiska händelser nu och då 18 Januari

1945 – Svenskan Jane Horney, som har hjälpt danska judar över till Sverige, försvinner under oklara omständigheter ombord på en dansk fiskebåt i Öresund och återfinns aldrig.

Jane Horney, egentligen Ebba Charlotte Horney, gift Granberg, född 8 juli 1918 i Stockholm,[1] död omkring 20 januari 1945 i Öresund, var en svensk kvinna som misstänktes spela en underrättelseroll i det tyskockuperade Danmark under andra världskriget, oklart och omdebatterat exakt vilken roll. Sverige och Tyskland förnekar uppgifterna om att hon skulle bedrivit underrättelseverksamhet. De danska uppgifterna om Jane Horney är hemligstämplade fram till 2015.

1938 gifte sig Jane Horney med Herje Granberg, som hon flyttade med till Berlin 1941. Äktenskapet sprack 1943 och hon fick anställning hos Skandinavisk Telegrambureau i Köpenhamn.

Under sommaren 1944 hade det i motståndsrörelsens illegala flygblad förekommit uppgifter om att Horney var tysk spion. Hösten 1944 greps Jane Horney av svensk säkerhetspolis efter påtryckningar från den danska motståndsrörelsen. Hon anhölls i 14 dagar, men efter grundliga förhör och undersökningar rörande hennes tyska förbindelser släpptes hon.Danske Bent Faurschou-Hviid, känd som Flammen, åkte samma höst till Stockholm med order från danska motståndsrörelsen att likvidera Jane Horney, men efter kontakt med brittiska SOE så avstyrdes ordern. Den 18 januari 1945 försvann Horney och mördades troligen den 20 januari av den danska motståndsrörelsenfiskebåten Tärnan utanför Höganäs.



1980 – Lastfartyget Star Clipper seglar vid halv två-tiden på natten på en av pelarna till Almöbrön mellan den svenska ön Tjörn och fastlandet. Därmed rasar bron och innan man upptäcker detta i land och kan spärra av vägarna kör åtta personer i sju bilar över brokanten och drunknar.

Tjörnbron ersatte den tidigare Almöbron som rasade 1980 efter att ha blivit påseglad av bulkfartyget Star Clipper. Vägverket inledde efter olyckan ett stort arbete med att snabbt bygga en ny bro. Den entreprenör som kunde uppvisa ett snabbt färdigställande premierades vid upphandlingen. Skanska vann denna och genom att flera processer som normalt sker linjärt istället skedde parallellt kunde byggtiden förkortas. Den 28 september 1981 sattes den sista sektionen på plats och efter närmare 17 månaders byggande, vilket var åtta månader mindre än man först räknat med stod bron färdig. Den provbelastades den 3 november 1981, genom att 24 stycken 22-tons lastbilar med makadam ställdes upp i två filer, intill brons mittlinje. Sex dagar senare den 9 november invigdes den efterlängtade bron av kung Carl XVI Gustaf och började trafikeras samma dag. Bron hade då kostat 156,9 miljoner kronor och totalsumman med extrafärjor m.m. gjorde att slutsumman landade på ungefär 250 miljoner (drygt 680 miljoner kr i 2011 års penningavärde).

Längden är 664 meter, spännvidden i huvudspannet är 366 meter och fri bredd mellan ytterräckena är 15,2 meter. Pylonerna är 113,6 meter höga, och segelfri höjd i farleden är 45,7 meter.

Betongkonstruktionerna består av 1 400 ton armering och 12 000 ton betong.

Den tidigare bron, Almöbron, var en bågbro som tillverkades av den tyska firman Krupp och Skånska Cementgjuteriet och invigdes den 15 juni 1960 av landshövding Per Nyström, tillsammans med Stenungsöbron och Källösundsbron och var då en del av "Tjörnbroleden", mellan Tjörn och fastlandet. Initiativtagare till bron var landsfiskal Erik Nordström. Det var då världens längsta bågbro. Den var byggd för att klara 12 000 fordon per dygn och konstruktionen gjorde den mycket stadig från fordonstrycket men svag för påfrestningar i sidled, vilket visade sig vid kollisionen med Star Clipper.
 
Almöbron rasade klockan 01.30 den 18 januari 1980 då brospannet blev påkört av bulkfartyget Star Clipper. Fartyget kolliderade med brons så kallade "bågrör" på Tjörnsidan. Detta brast och hela vägbanan på 278 meter ramlade rakt ner och krossade kommandobryggan. Då förstördes också skeppets radioutrustning. Lotsen hade dock en portabel VHF-radio och kunde tack vare att det fortfarande var klart väder kalla på hjälp. Försök gjordes med att sätta i land besättning för att stoppa trafiken, men isflaken stoppade den för klena livbåten. Även misslyckade försök med nödraketer gjordes.

Åtta människor omkom i de sju fordon som körde över brokanten: fyra (en lastbil) från Tjörnsidan och tre från andra sidan. På Tjörnsidan tog det 40 minuter innan polisen hann ta sig dit och spärra av vägen medan trafiken på andra sidan redan efter ca 15 minuter stoppades av en långsam lastbil som hann stanna i tid och spärra vägen.

Haveriutredningen fastställde aldrig någon klar orsak till olyckan och ingen fick skulden. I efterhand har det framkommit att fartyget tidigare haft problem med sitt styrmaskineri och uppgifter finns om att fartyget dygnet innan varit nära att gå rakt in i ett berg när det lotsades i norska Fredrikstad. Denna information vidareförmedlades dock inte till den svenske lotsen Johan Svensson. Isanhopningar i den trånga farleden har beskyllts för att kunna ha påverkat fartygets manöverförmåga, men då isen endast var runt fem centimeter tjock och vattnet bitvis var fritt är detta inte bekräftat.


Vi firar födelsedag:
1892Oliver Hardy, amerikansk skådespelare, i Sverige mest känd som Helan i skådespelarduon Helan och Halvan (död 1957)



1904Cary Grant, amerikansk skådespelare (död 1986)



1908 – Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha, tysk-svensk prinsessa, gift med den svenske arvprinsen Gustaf Adolf och mor till Carl XVI Gustaf (död 1972)



1925Bengt Eklund, svensk skådespelare (död 1998) "Den gamle" i Täcknamn Coq Rouge.



1955Kevin Costner, amerikansk skådespelare




Vi lämnade er:
1949Charles Ponzi, 66, italiensk-amerikansk svindlare och bedragare, som har fått bedrägeritypen Ponzibedrägeri uppkallad efter sig (född 1882)



2006Östen Warnerbring, 71, svensk sångare (född 1934)




Allt för nu

Vi är överallt

Inga kommentarer: