1700 – Svenskarna besegrar ryssarna i slaget vid Narva, trots att ryssarna är mer än tre gånger så många. Detta är en av den svenska krigshistoriens största segrar.
Slaget vid Narva var ett av de första slagen under det Stora nordiska kriget, som utkämpades vid den nordestländska staden Narva den 20 november 1700 mellan den 10 500 man starka svenska armén under den 18-årige Karl XII:s personliga ledning och den mer än trefaldigt överlägsna ryska armén, under Charles Eugène de Croys befäl.
Slaget betraktas som en av den svenska militärhistoriens största segrar, då den svenska armén lyckades krossa alla ryska belägringsstyrkor som hotade Narva och Ingermanland. Den avgörande faktorn för den oväntade svenska segern blev väderleken, då yrsnö blåste svenskarna i ryggen. Omkring 12 000 ryssar stupade, att jämföra med den svenska sidans 667.
1918 – 25 personer, däribland konstnären John Bauer, omkommer när ångaren Per Brahe förliser på Vättern.
S/S Per Brahe var ett ångfartyg, byggt på Motala varv med start 1855 och stod färdigt 1857. Per Brahe har blivit det mest omskrivna av rederiets fartyg. Natten mellan 19 och 20 november 1918 förliste Per Brahe i Vättern strax utanför Hästholmen.
Den 19 november 1918 lastade Per Brahe i Jönköping bl a järnspisar, plogbillar och symaskiner. Allt gods fick inte plats i lastrummen. På däck lastades bl a ett stort antal tunnor med fruktmos. På kvällen samma dag anlände Per Brahe till Gränna där ytterligare last togs ombord, bl a sex ton potatis och två ton päron. I Gränna steg även ytterligare passagerare ombord, bland dessa konstnären John Bauer och hans familj. Familjen Bauer skulle flytta till Stockholm. Man hade ursprungligen avsett att göra resan med tåg, men efter en svår tågolycka vid Getå samma höst hade man sett det som säkrare att färdas med båt.
En hamnförman i Gränna lär till fartygets befälhavare ha framfört sin bedömning att fartyget var illa lastat och därför inte borde ge sig ut på Vättern i det rådande mycket besvärliga vädret. Vid 23-tiden lämnade fartyget Gränna för att gå till nästa hamn, Hästholmen. Vindstyrkan hade nått stormstyrka. Ombord fanns 24 personer, besättningen inräknad. Enligt obekräftade källor kan ytterligare en person ha befunnit sig ombord. Kanske hade någon i besättningen bjudit en bekant på en gratisresa.
Per Brahe kom inte fram till Hästholmen. Dagen därpå upptäcktes vrakgods i Vätten omkring 500 meter utanför Hästholmen. Fartyget bärgades 12 augusti 1922. Man kunde då få en bild av vad som inträffat. Sedan fartyget svängt in mot Hästholmen hade fartyget fått vinden, som nått stormstyrka, från sidan. Däckslasten som inte surrats hade förskjutit sig mot styrbords reling. Gods på fördäck hade gått överbord med följd att förskeppet lättade och fartyget sjönk med aktern före. Samtliga 24 ombordvarande omkom. De flesta tros ha blivit instängda i fartyget genom att däckslasten hade förskjutits och blockerat dörrarna. Senare undersökningar har indikerat att kanske inte mer än 1/3 av lasten stuvats under däck medan kanske så mycket som 2/3 lastats uppe på däck och att däckslasten dessutom inte var surrad.
Vi firar födelsedag:
1949 – Ulf Lundell, svensk rocksångare, författare, bildkonstnär och poet.
1949 – Juha Mieto, finländsk längdåkare och politiker.
1956 – Bo Derek, amerikansk skådespelare och fotomodell.
1958 – Rolf Ridderwall, svensk ishockeyspelare, målvakt.
1977 – Henrik Dorsin, svensk skådespelare och komiker.
Vi lämnade er:
2009 – Elisabeth Söderström, 82, svensk operasångare.
2011 – Lasse Brandeby, 66, svensk journalist, skådespelare och komiker.
Allt för nu
Vi är överallt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar