Bröderna Lumière – Auguste Marie, född 19 oktober 1862 i Besançon, död 10 april 1954 i Lyon, och Louis Jean, född 5 oktober 1864 i Besançon, död 6 juni 1948 i Bandol – är skaparna av den moderna filmen. Rörliga bilder hade förekommit redan tidigare men Auguste och Louis Lumière lyckades förbättra filmkvaliteten väsentligt. Framförallt lyckades man få en stabil bild och så starkt ljus att man kunde visa filmen på en vit vägg, där film tidigare hade krävt att man tittade på filmen en person i taget med ett så kallat Kinetoskop.
1883 anlade de en fabrik för tillverkning av fotografiska plåtar i Lyon, vilken efterhan växte ut till ett av världens största fabriker för framställning av fotografiskt material.
Bröderna anordnade en privat visning för en mindre åskådarskara den 22 mars 1895. Den första visningen för allmän, betalande publik hölls den 28 december 1895, vilket därför allmänt brukar anses som filmens födelsedag. Man visade ett antal kortfilmer inklusive L'Arrivée d'un train en gare de la Ciotat (Tåget ankommer Ciotats station) och Arbetarna lämnar Lumières fabrik i Lyon. Filmvisningen ägde rum på Grand café i Paris.
Brödernas far Antonie var stillbildsfotograf och det var han som förde in dem i filmens värld. Fadern såg till att bröderna började studera på La Martiniere, Lyons största tekniska skola.
1903 fick bröderna Lumière patent på Autochromeprocessen, den första praktiskt användbara färgbildstekniken (enstaka experiment hade gjorts tidigare med flerfaldiga exponeringar med olika filter). Autochrome började marknadsföras 1907 och var den enda färgprocessen ända till 1935, då Kodak lanserade Kodachrome.
1897 användes bröderna Lumières kinematograf för filmvisningar på Stockholmsutställningen och i samband med detta tillkom de första svenska filmerna.
1901 – Premiär för tågtrafiken på Nynäsbanan mellan Älvsjö och Nynäshamn.
Nynäsbanan öppnades för trafik 28 december 1901 och då bedrevs trafiken av Stockholm-Nynäs Järnvägs AB. Den 1 april 1903 övertogs trafiken av Stockholm-Nynäs Förlags- och Trafik AB, vilket den 1 oktober 1905 avlöstes av Trafik AB Stockholm-Nynäs. År 1932 återtogs trafikeringen av Stockholm-Nynäs Järnvägs AB, som hela tiden hade varit ägande bolag. Bolaget blev statligt ägt 1957, men banan införlivades med SJ först 1968.
Från 1 oktober 1909 fortsatte tågen till Stockholm C på Västra stambanan. Eldrift infördes 1 november 1962, ATC infördes 1980 och år 1995 blev det dubbelspår fram till Västerhaninge och den 3 december 2012 invigdes dubbelspåret mellan Västerhaninge och Tungelsta. Mellan Tungelsta och Nynäshamn är det fortfarande enkelspår med mötesstationer vid Hemfosa, Segersäng och Ösmo. Vid varje jämn kilometer står kilometerstolpar med avståndsangivelser som utgår från Nynäshamn.
År 1901 var restiden Älvsjö–Handen 56 minuter. Till Nynäshamn tog det 2 timmar och 21 minuter. Idag är restiden Stockholm C–Handen 25 minuter och Stockholm C–Nynäshamn 60 minuter.
Den 1 januari 1967 tog Storstockholms Lokaltrafik (SL) över ansvaret för lokal persontrafik på järnväg inom Stockholms län och pendeltåg infördes 1973. SJ fortsatte som trafikentreprenör för trafiken till år 2000 då Citypendeln tog över som entreprenör. Sommaren 2006 tog Stockholmståg över.
Under åren 2007-2008 förlängdes plattformarna på stationerna söder om Västerhaninge så att fullängdståg numera kan trafikera hela sträckan ner till Nynäshamn. Samtidigt invigdes en ny station i Nynäshamn, Gröndalsviken, som ersatte den tidigare stationen Nynäs havsbad. Stationerna Hemfosa och Segersäng fick mötesspår, vilket möjliggör ökad kapacitet och underlättar trafikeringen av den enkelspåriga sträckan.
Stationer:
Älvsjö | 1901- | Tidigare stavning: Elfsjö |
Högdalen | 1929-1948 | |
Fagersjö | 1901-1963 | |
Farsta | 1960-1973 | |
Farsta strand | 1901- | Hette Södertörns villastad till 1989. Bytespunkt med Stockholms tunnelbana. |
Forsen | 1929-1963 | |
Trångsund | 1901- | |
Skogås | 1932- | |
Drevviken | 1901-1973 | |
Vega | 1929-1973 | Stationen lades ned 1973 när man började med pendeltågstrafik. Kommer eventuellt att bli en station igen, om Haninge kommuns bostadsutbyggnadsplaner i området förverkligas. |
Handen | 1901- | Hette ursprungligen Österhaninge. Mellan 1989 och 2006 gick stationen under namnet Haninge centrum. |
Jordbro | 1901- | |
Västerhaninge | 1901- | Tidigare stavning var Westerhaninge |
Nedersta | 1931-1980 | Flyttad 100 söderut 1973. Ersatt av Krigslida 1980 |
Krigslida | 1980- | Ersatte från sommaren 1980 Nedersta, som låg 600 meter längre norrut |
Tungelsta | 1901- | |
Hemfosa | 1901- | |
Segersäng | 1901- | Hette Sorunda till 1917 |
Ösmo | 1901- | |
Älgviken | 1901-1967 | Nedlagd sedan 1967 men stationshuset finns kvar i delvis ombyggt skick som privatbostad. |
Nynäsgård | 1901- | Hette Kullsta till 1916 |
Gröndalsviken | 2008- | Ersatte Nynäs havsbad hösten 2008 |
Nynäs havsbad | 1902-2008 | Hette Nynäs övre till 1907. Ersatt 2008 av Gröndalsviken. |
Nynäshamn | 1901- | |
Nynäshamns färjeterminal | 1901-2007 | Stationen lades ned i juli 2007 i samband med att arbetet med förlängning av plattformar påbörjades. Hette ursprungligen Nynäshamns Ångbåtsstation. |
Vi firar födelsedag:
1949 – Per-Olof Sännås, svensk fotograf.
1954 – Denzel Washington, amerikansk skådespelare.
1959 – Tomas Gustafson, svensk skridskoåkare, mottagare av Svenska Dagbladets guldmedalj 1988.
1961 – Annika Jankell, svensk programledare i tv och radio.
1979 – Noomi Rapace, svensk skådespelare.
Vi lämnade er:
1984 – Sam Peckinpah, filmregissör Straw Dogs - De galna hundarna och Det vilda gänget,
2009 – The Rev (artistnamn för James Sullivan), 28, amerikansk trumslagare i bandet Avenged Sevenfold.
Allt för nu
Vi är överallt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar