Vraket lyftes genom att man grävde sex tunnlar under skrovet samt drog stålvajrar fästade vid pontoner genom dessa. Arbetet under skeppet var mycket farligt och innebar att dykare skulle spola ut lera och slam med vatten genom så kallade zetterströmmunstycken under högt tryck. Sikten var ofta så gott som obefintlig och även under optimala förhållanden oftast bara några meter. Det fanns en mycket påtaglig risk att vraket när som helst skulle förskjutas eller sätta sig djupare i dyn medan en dykare arbetade i en av tunnlarna. Den nästan vertikala sektionen av tunnlarna på skrovets sidor kunde också kollapsa och begrava dykare. Från hösten 1956 till april 1961 genomförde 36 tungdykare från marinen 2 200 dykningar omfattande 4 500 timmar under ledningen av Per Edvin Fälting. I fler än 1 500 dyktimmar låg marinens dykare nere i leran och gyttjan i en 80 x 100 centimeter bred tunnel, 33 meter under havsytan och 22 meter in i tunneln. Man arbetade där med vattenspolning och sugslangar i fullständigt mörker, instängda i en dykarhuv, vid många tillfällen utan att kunna vända sig i tunneln. Trots de farliga förhållandena skedde inga allvarligare olyckor.
Vi firar födelsedag:
1898 – Vilhelm Moberg, svensk författare.

1944 – Michael B. Tretow, svensk artist och ljudtekniker åt ABBA.

1948 – Robert Plant, brittisk musiker, sångare i hårdrocksgruppen Led Zeppelin.

1949 – Philip Parris Lynott, irländsk musiker, ledare för hårdrocksgruppen Thin Lizzy.

1968 – Klas Ingesson, svensk fotbollsspelare.

Vi lämnade er:
1893 – Rudolf Wall, svensk tidningsman, grundare av Dagens Nyheter.

1982 – Ulla Jacobsson, svensk skådespelare. Hon dansade en sommar och Hjältarna från Telemarken

Allt för nu
Vi är överallt
1 kommentar:
ja fantastikst gjort med jobbet runt skeppet
Skicka en kommentar