lördag 10 november 2012

Kort inlägg

Idag så skall vi till Friends Arena och kolla ut platser för nästa års Allsvenska
Bilder på det kommer

Friends Arena






Ikväll är jag bjuden på Gåsmiddag hos en kompis
Det kommer att bli gott och trevligt(brukar bli bra viner oxå)
Bilder på det kommer senare

HISTORIA
Mårtensafton är en högtid som firas den 10 november, ofta med gåsmiddag. Själva högtidsdagen var ursprungligen Mårtensmässan, 11 november. Högtiden firades förr i hela Sverige, men är i dag främst förknippad med Skåne. Högtiden firas på liknande sätt i Danmark (Mortens aften) och på kontinenten, främst i Tyskland. Mårten har fått sitt namn efter helgonet Martin av Tours.

MENY
På en klassisk gåsamiddag severas svartsoppa som förrätt, därefter gåsen, och till sist skånsk äppelkaka som efterrätt. Denna meny skapades av krögaren på Piperska muren i Stockholm under 1850-talet. Kombinationen blev populär och övriga krögare var inte sena med att ta efter. Innan den klassiska mårtensmenyn kom till Skåne åt man lutfisk till förrätt följt av själva gåsen och avslutningsvis risgrynsgröt till efterrätt.

Allt för nu

Vi är överallt

6 kommentarer:

trollet sa...

Pipen som fixat gåsmiddag... visste jag inte=))

Tommy sa...

Sv: Kul att höra lite om mina läsare , tack! :)

Åke sa...

Det här lät spännande att få veta vintips till gås :)

Mitt lilla face sa...

Sport blogg ! kommer aldrig tillbaka hit igen Tack för mig

attis sa...

Hallojs. Svartsoppa har jag aldrig smakat. Inte så vanligt här uppe i norr. Gås däremot har jag ätit. Ha det toppen.
Kram

trollet sa...

http://fantasydining.com/spokvandring/#comments
Här är en länk till en tjej som skriver om spökvandring i Göteborg!